márc 31, 2021
11 Views
0 0

Vízre szállt a világ első üzemanyagcellás kishajója

Written by

A Toyota Mirai hajtásláncából kifejlesztett erőforrást hamarosan nagyobb vízi járművekbe is beépíthetik. Oita kikötőjében megtette első útját az újdonság, és ezzel a fejlesztés utolsó fázisába lépett a Yanmar és a Toyota együttműködésének gyümölcse, az első olyan üzemanyagcellás hajó, amely hivatalosan is teljesíti az illetékes japán minisztérium által kiadott, hidrogén üzemű vízi járművekre vonatkozó biztonsági előírásokat.

Az 1912-ben alapított Yanmar még tavaly májusban jelentette be, hogy a Toyotával karöltve megkezdi egy hidrogén üzemanyagcellás hajtáslánc kifejlesztését. A vállalat hagyományosan szaktekintélynek számít az innovatív, környezetbarát hajóipari erőforrások fejlesztése terén – legyen szó különösen csendes és tiszta üzemű dízelmotorokról vagy a tavaly bemutatott, cseppfolyós földgázzal (LNG) üzemeltethető, kettős üzemanyagú erőforrásról. Ez utóbbi egy 163,5 literes, soros nyolchengeres motor, amely 2022-tól már napi használatba is áll.

A fejlesztés szorosan kapcsolódik a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet azon célkitűzéséhez, hogy az évszázad végére teljes mértékben emissziómentessé tegyék a tengeri közlekedést/Fotó: Yanmar

A fejlesztés szorosan kapcsolódik a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet azon célkitűzéséhez, hogy az évszázad végére teljes mértékben emissziómentessé tegyék a tengeri közlekedést/Fotó: Yanmar

Nem meglepő tehát, hogy éppen ők fogtak hozzá a világ első, kishajókban is használható hidrogén üzemanyagcellás hajtásláncának fejlesztéséhez – és az sem, hogy ezt a technológia legnagyobb autóipari szakértőjével, a Toyotával karöltve teszik.

A fejlesztés szorosan kapcsolódik a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization) azon célkitűzéséhez, hogy az évszázad végére teljes mértékben emissziómentessé tegyék a tengeri közlekedést. A hidrogén, mint üzemanyag központi szerepet játszik a cél megvalósításában (olyan egyéb, zéró szénkibocsátású üzemanyagokkal együtt, mint például az ammónia, amelynek nagy jövőt jósolnak a hajózásban).

A Yanmar a hajóiparban az elsők között felelt meg a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak, most pedig új korszakot készülnek nyitni a teljesen emissziómentes – működése során kizárólag vízpárát előállító – hidrogén üzemanyagcellás hajtáslánccal.

A polimer elektrolitos üzemanyagcella modulokat nyolc hidrogéntartályból táplálják/Fotó: Yanmar

A polimer elektrolitos üzemanyagcella modulokat nyolc hidrogéntartályból táplálják/Fotó: Yanmar

Ennek alapját a Toyota Mirai fedélzetén alkalmazott modulok adják. Ezekből kettőt építenek be a vállalat, 7,9 tonnás, 12,4 méter hosszú EX38A típusába. A 193 centiméter merülési mélységű, 12 személyes hajó maga is innovatív konstrukciónak számít: a hajótest különleges kialakításának köszönhetően sebessége és helykínálata a nagyobb méretű hajókét idézi, tökéletes választás volt tehát a 250 kW (340 LE) teljesítményű FC erőforrás beépítésére.

A polimer elektrolitos üzemanyagcella modulokat nyolc hidrogéntartályból táplálják. Ezek összesített térfogatáról nem közölt információt a Yanmar, ám a technológia jelenlegi, kísérleti szakaszában vélhetően ugyanazt a rendszert alkalmazzák, amely az első generációs Toyota Mirai fedélzetén is található.

Mivel az üzemanyagcella nem más, mint egy kémiai kölcsönhatással működő áramfejlesztő berendezés, a technológia rendkívül könnyen átméretezhető/Fotó: Yanmar

Mivel az üzemanyagcella nem más, mint egy kémiai kölcsönhatással működő áramfejlesztő berendezés, a technológia rendkívül könnyen átméretezhető/Fotó: Yanmar

Az autó kettő, összesen 112 literes tartályában öt kiló hidrogént képes tárolni 70 MPa nyomáson. Mivel az üzemanyagcella nem más, mint egy kémiai kölcsönhatással működő áramfejlesztő berendezés, a technológia rendkívül könnyen átméretezhető. A Yanmar pontosan ezt tervezi: 2025-től több modult rendszerbe kapcsolva sokkal nagyobb méretű vízi járművekben is helyet kaphat a tiszta üzemű hajtási rendszer.

EXTRA AJÁNLÓ
Vajon engedélyezett az együttlét „azokon” napokon? (x)
„Azt hittem, nem lehet kisbabám” – Emiatt nem tudott teherbe esni a fiatal nő (x)

www.blikk.hu/vizre-szallt-a-vilag-elso-uzemanyagcellas-kishajoja/wmk7e3y

Komment írása

Article Tags:
Article Categories:
blikk
banner

Vélemény, hozzászólás?