ápr 30, 2021
9 Views
0 0

Vettel véletlenül a Ferrari garázsa előtt állt meg az edzésen

Written by

Az Emilia-Romagna Nagydíjat követően a 2021-es Formula–1-es szezon harmadik futamára Portugáliában, azon belül Portimaóban kerül sor ezen a hétvégén. A luzitánoknál 1984 és 1996 között megszakítás nélkül vendégül látták a száguldó cirkusz mezőnyét, igaz, az akkori helyszín a fővárostól, Lisszabontól, mintegy 15 km-re található Estoril volt. Régóta cikkeztek róla, hogy Portugália visszacsatlakozna az F1 vérkeringésébe, a portimaói pálya végül tavaly, a koronavírus-járvány miatt törölt futamok pótlására került be a versenynaptárba, de idén is csatlakozhatott a rekordhosszú, 23 futamos naptárba.

A 2020-as verseny bővelkedett emlékezetes jelenetekben és nagy csatákban. Végül a tavalyi  viadalt Lewis Hamilton nyerte a Mercedesszel, mögötte csapattársa, Valtteri Bottas futott be a második, míg a Red Bull-lal Max Verstappen a harmadik helyen. Elképzelhető, hogy ezen a hétvégén is – hasonlóan az első két versenyhez – egy Mercedes-Red Bull párharcot fogunk látni. A tavalyi versenyhez képest egy fontos változás történt a pályán, ami a DRS-zónákat érinti.

Egyrészt a célegyenesben lévő DRS aktiválási pontját 245 méterrel lejjebb helyezték, vagyis ennyivel rövidebb ideig nyithatják a hátsó szárnyakat az üldözők. Azonban a helycserék elősegítése érdekében létrehoztak egy második előzési zónát is, amit a hátsó egyenesben jelöltek ki a 4-es és 5-ös kanyar közé.

Egy fontos neuralgikus pontja lesz a hétvégéknek, méghozzá a pályahatárok betartása, ugyanis ahogy már az eddigi két futamon is történt, szigorúan fogják büntetni a pályaelhagyásokat. A tavalyi versenyen 125 köridőt vettek el a versenyzőktől az edzések során. Idén az 1-es és a 4-es kanyart nézik majd a legszigorúbban a versenybírák. Ha itt valaki négy kerékkel elhagyja a kerékvetőt is, akkor az adott köridő törlésre fog kerülni. Még jobban kell majd vigyázniuk a versenyzőknek a 15-ös kanyarban, ugyanis amennyiben ott túl szélesen kanyarodnak, akkor nem csak a meglévő gyors körüket, hanem a következő megkezdettet is törölni fogják.

Fontos bejelentést tett az elmúlt napokban az FIA. Ugyanis a csapatok és a versenyzők is megszavazták az úgynevezett sprintfutamokat.

Kísérleti jelleggel, idén három versenyhelyszínen próbálják majd ki az új formulát, melynek keretében pénteken a megszokott 60 perces szabadedzés után fogják rendezni a hagyományos időmérő edzést. Ez alapján a versenyzők egy 100 kilométeres sprintfutamon vesznek majd részt. Ennek a sorrendje szerint alakul majd ki a vasárnapi futam rajtsorrendje. A sprintfutamok első három helyezettje pontokban részesül, 3-2-1 egység elosztásban. A tervek szerint az új lebonyolítást Silverstoneban, Monzában és Brazíliában fogják alkalmazni teszt jelleggel.

Az első szabadedzésre borús időben került sor, de az eső nem fenyegette a csapatok felkészülését. A Pirelli erre a hétvégére „bekeményített”, hiszen a C1-C2-C3-as gumikat bocsájtotta a csapatok rendelkezésére. Az elmúlt két futamon a C2-C3-C4-es keverékeke voltak használatban.

Megszokott dolog, hogy a pénteki gyakorlásokon egy-egy tesztpilóta ülhet a volán mögé. Az Alfa Romeónál Antonio Giovinazzi helyett a brit Callum Ilot, a Ferrari akadémia tagja kapott lehetőséget. A zöld lámpás jelzésre Valtteri Bottas reagált a leggyorsabban, a finn kezdte meg az egyórás tréninget. A legutóbbi verseny Imolában finoman szólva sem alakult jól Bottas számára, hiszen csak a 8. helyről indulhatott, és az egész versenyen csak szenvedett, míg össze nem ütközött George Russellel.

A fiatal brit, Bottast hibáztatta a karambolért, még meg is ütötte riválisa sisakját, ám néhány napra rá Russel bocsánatot kért, amit a „nagyfőnök” Toto Wolf is jóváhagyott. 

A Mercedes finnje biztosan feledtetni kívánja a legutóbbi hétvégéjét, és ennek megfelelően lendült bele a munkába. Tíz perccel az edzés megkezdése után 1.21.829-el állt az élen a kilencszeres futamgyőztes, míg mögé négy-és hat tizedes lemaradással a két Ferrari zárkózott fel.

A hétszeres világbajnok, Lewis Hamilton a rádión az autó egyensúlyára panaszkodott, és a Mercedes britje valóban csak a középmezőnyben foglalt helyet. Az első fél óra végén aztán Hamilton is megvillant, és felzárkózott az időközben ismét az élre álló csapattársa mögé igaz, a lemaradása több mint négy tized volt.

A szabadedzés legviccesebb pillanata volt, amikor Sebastian Vettel, az Aston Martin versenyzője megszokásból korábbi csapatánál, a Ferrari garázsa előtt állt meg.

Apró bakiját a négyszeres világbajnok is jókedvűen kommentálta a rádión. Az élen tovább zajlott a harc a Mercedesek és a Red Bullok között. Az edzés vége felé a fehér oldalfalú C1-es kemény keverékeket felváltották a C3-as, piros jelölésű lágy abroncsok. Tíz perccel a tréning vége előtt Bottas 1.19.648-as körrel állt az élen, míg mögé Verstappen 25 ezredes lemaradással sorolt be a második helyre, míg mögéjük Charles Leclerc érkezett meg a harmadik helyen, ám ő már több, mint fél másodpercet kapott Bottastól.

A nem túl izgalmas első szabadedzésen végül a finn Valtteri Bottas köridejénél senki sem tudott jobbat teljesíteni, így ő nyerte az első gyakorlást az 1:19.648-as köridejével, mögötte mindössze 25 ezredre Max Verstappen futott be, míg pozitív meglepetésre a harmadik a szintén Red Bull pilóta Sergio Pérez lett, csak 1 tizedre lemaradva csapattársától. 

A második szabadedzésre az időjárási viszonyok megváltoztak, a szélerőssége jelentősen megnőtt. 30 km/h hátszélet jelentettek a 3-as kanyar bejáratánál, ami nagyban megnehezítette a csapatok dolgát. 

Valtteri Bottas ismét erősen kezdte az edzést, a második gyakorlást sokáig uralta. A 20. percben a holland Max Verstappen 1:20.322-es idővel vette át tőle a vezetést, de a Mercedes brit pilótája gyorsan 2 tizeddel megjavított ezt az időt.

A második szabadedzés második felében megkezdték a csapatok az időmérős szimulációk gyakorlását, így a pilóták többsége lágy keverékre váltott. Lewis Hamilton rögtön az élre állt, az Alpine kétszeres világbajnoka Fernando Alonso is bravúros kört futott, ami a 4. helyet eredményezte számára. A Ferrarik szintén gyorsultak, Carlos Sainz csapattársát is megelőzte, így a 3. helyre jött fel.

A HAAS versenyzői közül Mick Schumacher továbbra is jobb és kiegyensúlyozottabb teljesítményt mutat csapattársánál Nyikita Mazepinnél. A köridőket összevetve a német az edzés során egy másodperccel gyorsabb köridőket tudott futni.

A HAAS garázsa gyászol a hétvégén, ugyanis a hét elején elvesztették egyik csapattagukat, a mindössze 25 éves Martin Shepherdöt. 

A csapat a hétvége folyamán Shepherd tiszteletére az autójuk orrán viseli korábbi technikusuk nevét, valamint egész hétvégén fekete karszalag díszeleg a csapattagok karján.

A versenyszimulációk megkezdése után a brit köridejét már nem sikerült megjavítani, így Lewis Hamilton nyerte a második gyakorlást az edzés félidejében teljesített 1:19.837-es köridejével, a második helyen Max Verstappen végzett mindössze egy tizeddel lemaradva, a harmadik  háromtizedes hátránnyal Valtteri Bottas lett.

A Portugál Nagydíj hétvégi programja szombaton a 13.00-kor kezdődő harmadik szabadedzéssel, majd a 16.00-kor kezdődő időmérő edzéssel folytatódik.

Eredmények:
2. szabadedzés (élcsoport):

  • 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:19.837 perc
  • 2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:19.980
  • 3. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:20.181
  • 4. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 1:20.197
  • 5. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1:20.220
  • 6. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1:20.235

korábban:
1. szabadedzés (élcsoport):

  • 1. Bottas 1:19.648 perc
  • 2. Verstappen 1:19.673
  • 3. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 1:19.846
  • 4. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:19.884
  • 5. Hamilton 1:19.967
  • 6. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 1:20.444

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép:  Dan Istitene – Formula 1 / Getty Images Hungary)

index.hu/sport/forma1/2021/04/30/portugal-nagydij-2021-szabadedzes/

Komment írása

Article Tags:
Article Categories:
Forma-1 · Index.hu
banner

Vélemény, hozzászólás?