okt 17, 2020
15 Views
0 0

Veszélyes a gyerekre a VR?

Written by
virtualis-valosag

Októberben járunk, de a szerető és gondos szülő már ilyenkor el kezd azon töprengeni, milyen olyan ajándékkal tudná karácsonykor elkápráztatni gyermekét, amely tartalmas, de azért nem vészesen drága és biztos lehet benne, hogy örömet okoz vele.

Persze, itt vannak az újgenerációs konzolok, de azok egyelőre méregdrágák és nagyon úgy tűnik, hogy a PlayStation 5 esetében például nehézkes a beszerzésük (az előrendelések alapján hiánycikk az országban).

Ott van még a gyerek mostani PS4-es konzolja, vajon egy PSVR megfelelő ajándék lenne?

Mivel a 2016-ban megjelent virtuális valóság sisaknak már nyomott ára van, kézenfekvő megoldásnak tűnhet egy PSVR, a többi gyártó VR készülékéről már nem is beszélve… De vajon nem ártalmasak ezek az eszközök a gyereknek? 

Egy biztos: a VR készülékeknél 

a gyártók többsége korhatárokat határoz meg.

Az Oculus Rift és a Samsung Gear VR fejhallgatója 13 éven felülieknek szóló készüléknek minősül, a Sony PlayStation VR-jét pedig 12 éven aluli gyermekek nem használhatják. És bár a HTC nem határoz meg korhatárt, viszont figyelmeztet arra, hogy a „kisgyermekek” ne használják a Vive-ot.

Vajon mi az igazság? Végül is hány éves kortól lehet használni a VR-t és kiskorúaknak mitől veszélyes?

Látáskárosodás és az egyensúlyérzék romlása?

A brit Guardian egyik írásában olvashatunk arról, hogy a Leeds Egyetem tudósai azt fedezték fel, hogy a rendszeres VR-játék, akár 20 percig tartó, folyamatos játékélménnyel is, 

látás- és egyensúlyproblémákat okozhat

a nyolctól tizenkét éves korú gyermekek körében. A tudósok még akkor kezdtek el ezzel foglalkozni, amikor a Sony PlayStation VR 2016 végén piacra került, illetve a Facebook és a Google is aktívan kezdtek fejleszteni az azóta már piacra került saját VR technológiájuk terén. A Leeds kutatóinak tanulmánya – amely szoros együttműködésben készült a brit VR technológiát fejlesztő cégekkel  az elsők között foglalkozott a virtuális valóság felhasználókra gyakorolt hatásáról.

Egy VR eszközben egy virtuális háromdimenziós világ jelenik meg a 2D képernyőn, és ez nagy terhelést jelent az ember látórendszerére

 hangsúlyozza Mark Mon-Williams, a Leeds Egyetem kognitív pszichológia professzora.

Felnőtteknél ez fejfájáshoz és szemfájdalomhoz vezethet. Gyermekeknél azonban a hosszú távú következmények egyszerűen nem ismertek.

A tanulmányuk során a Leeds csapata  Faisal Mushtaq, az emberi teljesítmény kutatásának szakértője vezetésével – összesen húsz, nyolc és tizenkét év közötti gyereket vizsgált meg, úgy, hogy egy húszperces játékot játszottak, amelynek során elmerültek a virtuális valóság világában.  

A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy egyetlen gyermek sem szenvedett súlyos látáskárosodást. Két esetben azonban romlott az ún. „sztereoélességük” (a távolságbeli különbségek észlelésének képessége) míg egy másik gyermeknél az egyensúlyérzék „drasztikus romlása” mutatkozott közvetlenül a VR játék befejezése után.

Ezek a hatások szerencsére nem tartottak sokáig, de észlelhetőek voltak, pedig a gyerekek csak rövid időre merültek el virtuális valóságvilágukban. 

Jó lehet közelre nézés helyett?

Ugyanakkor bizonyos USA-ban dolgozó kutatók más vélemények vannak.

Eddig nem láttam semmilyen konkrét bizonyítékot arra nézve, hogy egy bizonyos korú gyermeket valamilyen módon hátrányosan érintené a VR-szemüveg viselése

 állítja Martin Banks, aki az optometria, a látástudomány, a pszichológia és az idegtudomány professzoraként dolgozik a kaliforniai Berkeley egyetemen. Banks arra a kérdésre reagált, hogy mitől korhatárosak a VR készülékek, kell-e ténylegesen aggódniuk a szülőknek?

Igazából sokan csak amiatt aggódnak, hogy a gyerekek folyamatosan fejlődnek, ahogy nőnek és ez a fejlődés csak akkor lassul le, amikor elérik a serdülőkort, így a biztonság kedvéért javasolják azt a VR-gyártók a szülőknek, hogy amíg még fejlődésben vannak, addig inkább ne használják a VR készülékeket.

Persze nem meglepő, hogy a VR-szemüveg gyártók óvatosak. A virtuális valóság készülékek újabb verziói ugyan már pár éve kaphatóak, de még most sem tudunk eleget főleg a gyerekekre gyakorolt hosszú távú hatásokról. Banks professzor szerint viszont a látáskárosodást szinte bármilyen eszköz okozhatja.

Elég konkrét és megbízható bizonyítékok vannak arra nézve, különösen a gyermekek körében, hogy ha valaki nagyon gyakran néz valamit túl közelről, például amikor egy könyvet olvas, vagy mobiltelefont vizslat, akkor kialakulhat a rövidlátás.

A rövidlátás azt jelenti, hogy miközben a közeli tárgyak tisztának tűnnek, addig a távol lévő objektumok már homályosnak. Az utóbbi években ez a szembetegség egyre jellemzőbb világszerte. Az Egyesült Államokban végzett egyik tanulmány megállapította, hogy a 12–54 évesek rövidlátása az 1971–1972 közötti években 25 százalékról 1999–2004-re 41,6 százalékra nőtt. Nagyon sok kutatás és azok eredményei kapcsolják össze ezt a tendenciát azzal, amikor túl sokat használjuk a szemet túl közeli tárgyak nézésével, például az olvasás során vagy a számítógép használatával.

Ez kifejezetten a gyermekekre veszélyes és ez a károsodás akkor következik be, amikor hosszú ideig valami közeli dologra összpontosítanak, ezért érthető, hogy egyesek attól tarthatnak, hogy a VR-headsetek csak tetézik ezt a problémát. Sokan csak azt veszik figyelembe, hogy a képernyő mindössze két hüvelyknyire van a felhasználó szemétől, azonban Banks professzor szerint ez a technológia ennél összetettebb.

„Hasonlítsuk össze a VR-t használó gyerekeket az okostelefont használóval. Amikor az okostelefont használják, akkor általában tényleg nagyon közel tartják magukhoz, ezért tényleg közelre kell összpontosítaniuk a látásukat. Biztos sokan úgy gondolják, hogy a helyzet hatványozottan veszélyesebb a VR sisak esetében, hiszen a kép még közelebb van a szemhez, azonban az optikájuk olyan beállítással rendelkezik, amely az ingert sokkal távolabbra teszi, magyarán a szemnek sokkal messzebbre kell fókuszálnia, a kép élessé váljon.”

Banks professzor tehát azt állítja, hogy a VR-sisakok kevésbé károsíthatják a látást, mint a könyvek vagy az okostelefonok. De mi a helyzet más olyan kockázatokkal, a gyermek fejlődő látását negatívan befolyásolhatják?

A VR a valódi látást szimulálja, így nem is káros? 

Az ember látásáról tudni kell, hogy két szem kissé eltérő dolgokat lát a valóságban.

 magyarázta Peter Howarth professzor, főelőadó, optometrista és látásszakértő.

Egy normális gyermek így tudja fejleszteni a sztereopszis alkalmazásával az érzékszervi képességeit, hogy a mélységet észlelni tudja. Egyáltalán nem gondolom, hogy a VR rendszeres használata a gyerekek fejlődését hátrányosan befolyásolná.

A VR headsetek lényegében utánozzák a szemünk működését azáltal, hogy mindegyik szemnek kissé eltérő képet mutatnak és ezáltal tudjuk a mélységet érzékelni.

A VR bizonyos esetekben még javíthatja is a látást Banks professzor szerint, például az olyan orthoptikus problémáknál, mint a nem eleget használt, „ellustult” szemek, amelyek kezelésére még hasznos is lehet ez a készülék. A professzor úgy gondolja, hogy fennáll annak a lehetősége, hogy a virtuális valóság sisakok segíthetnek is a szemproblémák diagnosztizálásában, sőt még kezelésében is, ahelyett hogy okoznák azokat. Szerinte még akár a szemészek használhatnák is ezeket az eredetileg játékra, szórakozásra készült eszközöket, hogy a szemproblémákat diagnosztizálják, sőt, bizonyos esetekben orvosolják.

A gyártók beépíthetnének látásvizsgálatokra használatos szoftvereket, amelyekkel az emberek beazonosíthatnák, hogy problémájuk van, és figyelmeztethetné a program őket, hogy konzultálniuk kellene egy szemésszel.

Egyelőre még egyik VR-gyártó cég sem mert ebbe belevágni – ilyen szoftverek még nem nagyon készültek. Emellett továbbra is fennáll annak a veszélye, hogy a nem megfelelő optikai hardver súlyosbíthatja a nem diagnosztizált szemproblémát – ezt a két Berkeley-egyetemen dolgozó professzor is elismeri.

Nem javasolt utána a járművezetés

A Leeds egyetem tudósaival ellentétben két Berkeley-kutató nem gondolja, hogy specifikusan a gyermekeket érintő esetleg problémákról beszélhetnénk. Például a szédülés és tengeribetegség is akkor jelentkezik, amikor olyan vizuális jeleket kap az agy, amikor tényleg mozgásban van. Ez pedig gyermekre, felnőttre egyaránt jellemző, szerintünk semmi köze a gyermekkori fejlődéshez. 

Magyarán: akinek a hullámvasút, vagy egy hullámzó tengeri út alatt hányingere van az a VR-ozás során is rosszul lehet. Ez hatványozottan igaz akkor (például olyan játéknál, mint az Elder Scrolls: Skyrom PSVR verziója) amikor VR-ra kissé rosszul programozott játékról beszélünk és nem megfelelően mozog körülöttünk a virtuális világ, ahogy haladunk benne. 

A rosszullét, vagy hányinger nem az egyedüli probléma, amely felmerülhet a VR-játék során.

Ha nem figyelünk kellőképpen a valós környezetünkre a játék hevében, előfordulhat, hogy nekiütközünk valamilyen veszélyes tárgynak

– magyarázza Dr. Cyriel Diels, a pszichológus. Ez pedig szerinte gyermekekre a lelkesedésük miatt még veszélyesebb lehet. Bizonyos eszközök egyébként figyelmeztetik a felhasználót, amikor valamilyen valós tárgy (például egy könyvespolc) közeledtét észlelik, mások viszont nem.

Végül az is veszélyes lehet (kortól függetlenül), ha túl sokáig vagyunk a virtuális valóságban és hirtelen a valóságba visszakerülve nehezen tudunk alkalmazkodni a valósághoz.

Ilyenkor olyan utóhatásokat tapasztalhatunk, amelyek befolyásolhatják a kéz-szem koordinációt, vagy testtartás stabilitását. A katonák például virtuális kiképzések után ezért nem vehetnek vezethetnek járműveket, vagy nem használhatnak bizonyos gépeket.

A Berkeley egyetem professzorai szerint tehát gyerekek biztonságosan használhatják a VR-t, szerintünk kár lenne megtiltani nekik ezeket a kütyüket. Nincs semmilyen valódi bizonyíték arra nézve, hogy a VR veszélyesebb lenne, mint egy könyv vagy egy mobiltelefon. Nyilván – mint minden más eszközzel – ezzel is óvatosnak kell lenni, de itt inkább a perektől való félelem a jellemző a VR eszközök gyártóinál – ezért írják rá a 12 éves korhatárt ezekre az eszközökre. Ugyanakkor azt ők is elismerik, hogy még nincs elég tapasztalatuk a VR hatásainak mélyebb kutatásában, hiszen még csak pár éve kerültek piacra az újabb generációs virtuális valóság sisakok. Banks professzor ezzel summázta mondandóját:

Az a véleményem, hogy ebben a témában az ügyvédek a leghangosabbak és nem a tudósok. De soha ne mondd, hogy soha. Nem állítom, hogy biztosan nincs kockázat, mert ezt egyelőre nem tudhatjuk biztosan.

index.hu/techtud/2020/10/17/veszelyes-e-a-gyereke-a-vr/

Komment írása

Article Tags:
Article Categories:
Index.hu · Tech-tudomány
banner

Vélemény, hozzászólás?