márc 30, 2021
9 Views
0 0

Tízéves lett az egri csillag

Written by

Egerben a szőlők sokszínűségének köszönhetően a házasítások készítése régi hagyományokra tekint vissza. Az egri bikavér biztos pont a vörösborok mezőnyében, de a borvidéken, az ültetvények közel 45%-án fehér fajtákat művelnek. Nincs kiemelt fehérszőlő-fajta, ami önmagában, területileg és mennyiségileg is meghatározó lenne, így ebből adódott is a felvetés, hogy a legemblematikusabb boruk, az egri bikavér mintájára egy házasított egri fehérbort kellene a pincészeteknek készíteni, méghozzá közös márkanév alatt.

Az egri csillag minimum négyféle szőlőfajtából álló házasítás, amelynek legalább a felét Kárpát-medencei fajták teszik ki. Három kategóriát különböztethetünk meg: a classicus, a superior és a grand superior, mind száraz borok. A classicus általában friss, üde, intenzív gyümölcs- és virágaromákat lehet érezni benne. A superior már egy koncentráltabb, hordós érlelést kapó tétel, a grand superior pedig attól lesz igazán izgalmas, hogy minden belekerült szőlő egy dűlőről származik.

A classicus egri csillagok tökéletesek egy hétköznap estére, egy házibuliba vagy fesztiválra, a superior és a grand superior palackok pedig már képesek komoly borélményt nyújtani, magukban vagy egy jól megválasztott ételpárosítással együtt. Elérkezett a tavasz, és mostantól kóstolhatók a legújabb egri csillagok.

Az – addig főként vörösborairól ismert – Egri borvidékről így tehát 2011-ben kóstolhatták a borkedvelők az egri csillagok első évjáratait. A kezdetekkor tíz pincészet csatlakozott, majd az egymást követő években ez a szám fokozatosan nőtt, és ma már legalább 25 birtok egri csillag borai közül válogathatnak a fogyasztók.

Eltelt egy évtized, és ezalatt megismerték a bort, ami a magyar közösségi bormárkák közül az egyik legsikeresebb lett. „A következő időszak kihívása a csillag stílusának csiszolása, egységesítése lesz – mondja Gál Tibor borász. – Meg kell néznünk, hogy melyik palackok a legsikeresebbek, és az min múlik. Az aromatikán, a szerkezeten vagy a kommunikáción, és ahhoz kell igazítani a többit.”

Évi egymillió palackig jutott az eltelt 10 év alatt az egri csillag, amiből így meghatározó szegmens vált a borpiacon. A mennyiség és a három kategória miatt széles körű a vásárlói rétege, egyaránt megtalálhatók a nagy áruházak polcain, a prémium borfogyasztók pedig a borbárok, vezető éttermek itallapjain is találkozhatnak velük.

Blikk Megmondó

EXTRA AJÁNLÓ
Vajon engedélyezett az együttlét „azokon” napokon? (x)
„Azt hittem, nem lehet kisbabám” – Emiatt nem tudott teherbe esni a fiatal nő (x)

www.blikk.hu/receptek/erdekes/tizeves-az-egri-csillag-az-egri-bikaver-parja/eycp3zy

Komment írása

Article Tags:
Article Categories:
blikk
banner

Vélemény, hozzászólás?