máj 31, 2021
4 Views
0 0

PSZ-alelnök: A jelenlegi alaptanterv is megpróbál lenyomni mindent a gyerekek torkán

Written by

PSZ-alelnök: A jelenlegi alaptanterv is megpróbál lenyomni mindent a gyerekek torkán

Tavaly a rendkívüli helyzet miatt elmaradt az éves kompetenciamérés az iskolákban, idén azonban már megtartották. Gosztonyi Gábor szerint konkrét eredményeket csak az év vége felé láthatunk majd, a tesztek lényege, hogy a tananyagot hogyan tudják “élesben” alkalmazni a diákok.

Az online oktatás hatásait is megmutatja az idei kompetenciamérés

A Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke az ATV Start című műsorában elmondta, hogy mindenki kíváncsian várja az eredményeket, viszont konkrét eredményeket nagyjából csak év vége felé, vagy januárban fogunk kapni, akkor lehet majd látni a tiszta képet.

Ezek a tesztek jelenleg három képességet mérnek, van szövegértési teszt, matematikai és idegennyelvi is, ezt jövőre egy természettudományos lehetőséggel is kiegészítik. Ezt 2001-től a PISA-felmérésekkel párhuzamosan vezették be, és Gosztonyi szerint ez az egyetlen teszt, ami valóban az “életrevalóságot” méri, hogy azt a tudást, amit megszereztek, a mindennapi életben hogyan tudják majd alkalmazni a diákok.

A tantárgyi ismereteket itt annyiban kell használni, hogy kell tudni azokat alkalmazni. Az alelnök szerint vannak nemzetközi tesztek, mint a PIRLS vagy a TIMSS, amelyek kifejezetten a tantárgyi tudásokat mérik, azokban jobb teljesítményt szoktunk nyújtani, mint a PISA-felméréseken. Gosztonyi Gábor szerint a legújabb, jelenlegi alaptanterv ugyanúgy adatokra és információkra épül, megpróbálnak lenyomni a gyerekek torkán mindent, de nincs idő arra, hogy ez olyan szinten épüljön be, hogy alkalmazni is tudják ezt a tudást.

Szövegértésben nemzetközi szinten talán a középmezőnyben lehetünk szerinte, ugyanakkor az oktatással kapcsolatban hangsúlyozta: nem információkat kellene betölteni a gyerekek fejébe, hanem inkább az alkalmazhatóságot, kooperációt kellene fejleszteni, és sokkal inkább az egyéni fejlődési utakat kellene figyelembe venni – most ugyanis egy frontális oktatás zajlik általában egyszerre akár 30-35 gyereknek.

A tanévet értékelni talán a jövő év végén fogjuk tudni – mondta Gosztonyi. Most 6-8 hétre visszamentek a diákok az iskolákba, erre például szocializáció szempontjából mindenképp szükség volt, de itt fel kell mérni a pedagógusoknak a lemaradásokat, és fel kell készíteni azt a folyamatot, ami jövő évben az új tananyaggal való haladást és a pótlást is segíti.

Az elmúlt hetek online oktatásával kapcsolatban azt mondta: bár digitális oktatásról beszéltünk, sokaknál ezek a feltételek nem voltak meg, van, akinél áram sincs, míg máshol akár minden gyereknek saját laptopja van egy családban. Az más, amikor jelenléti oktatás zajlik, ott akár egymást is motiválják a hallgatók, az online oktatás alatt viszont voltak olyanok, akik nem is követték az órát, olyat is hallottak, hogy egy idő után a tanár is elvesztette a motivációt. Ez mindenkit megviselt – hangsúlyozta.

Szakképzési törvény

A szakképzési törvény Parlament előtt levő módosítása a Pedagógusok Szakszervezete szerint a rendszer további központosítását, kézi vezérlését célozhatja. Gosztonyi Gábor most elmondta, hogy a PSZ már a törvény megjelenése előtt jelezte, hogy sokkal több hatástanulmányra lett volna szükség. Nem egészen egy éve él minden eleme, és már most módosító indítványokkal kell változtatni a dolgot – jegyezte meg.

Korábban ágazati készségtanácsokat hoztak létre, ezek feladata jelenleg, hogy szakvéleményt adjanak, javaslatokat tegyenek a szakmai oktatás működésére, fejlesztésére. A törvénymódosítás viszont ezt már nem teszi számukra kötelező feladattá, csak “javaslatot tehetnek”. Az alelnök szerint ez felpuhítás, amivel nem értenek egyet.

atv.hu​

Ajánlom www.atv.hu/belfold/20210531-psz-alelnok-a-jelenlegi-alaptanterv-is-megprobal-lenyomni-mindent-a-gyerekek-torkan

Komment írása

Article Tags:
Article Categories:
atv
banner

Vélemény, hozzászólás?