márc 29, 2021
4 Views
0 0

Jönnek az egységes cigisdobozok: a gyártóknak megváltás, a dohányboltosoknak rémálom

Written by

Lázár János még miniszterként jelentette be 2015 júniusában, hogy a kormány egységes cigarettacsomagolást szeretne, de az eredetileg tervezett 2019. május 20-ai határidőt végül két és fél évvel kitolták egy kormányrendeletben. Ennek értelmében az idei év végéig kaptak haladékot a gyártók az egységes csomagolás alkalmazására.

Mégis, bár egyelőre elenyésző számban, de már ma is vannak egységes csomagolású termékek a dohányboltok polcain. Ugyanis azokat a termékeket, amelyek 2016 áprilisa és augusztusa között kerültek a piacra, már 2018. május 20-ig egységes csomagolásba kellett tenni.

Piaci szereplőktől származó értesüléseink szerint a felmárkázott és egyedi designú termékeket november-december körül kezdhetik el tömegesen lecserélni a gyártók. Ugyanakkor a rendelet szerint a dohányboltok 2021. december 31. után is árusíthatják a korábban már beszerzett, nem egységes csomagolásban lévő termékeket, tehát könnyen előfordulhat, hogy akár még jövő év januárjában és februárjában is találni a jelenleg forgalmazott darabokból az üzletekben.

Termékfejlesztési roham indulhat

A 24.hu információi szerint iparágon belül komoly téma az egységes csomagolásra történő váltás, nem véletlenül. A szabályozás szerint amikor egy dohányipari szereplő új terméket szeretne bevezetni a piacra, vagy a már elérhető terméken szeretne lényegi változást végrehajtani, annak azonnal egységes csomagolásba kell kerülnie.

Éppen ezért a határidő közeledte megváltás a dohányipar számára. Mivel senkinek nem érdeke, hogy idő előtt váltson csomagolást, a termékfejlesztés minimálisra csökkent. Ennek eredményeként a jelenleg elérhető termékek szinte mindegyike 2016 áprilisa előtt lett kifejlesztve, és alig-alig módosítottak rajtuk. Ezáltal Európa más pontjain már vannak jobb minőségű cigaretták is a piacon.

A törvény azt bizonyos keretek között megengedi, hogy a dohánykeverékekhez hozzányúljanak a gyártók, hiszen a dohánylevél is egy mezőgazdasági termék, és a termőterületnek évről évre más sajátosságai vannak. Ahhoz, hogy a termék minőségét tudják hozni ízben, a különböző évjáratú dohányleveleket okosan kell összekeverni, tehát az összetétel folyamatosan módosul.

Piaci forrásaink arról számoltak be, az új szabályokkal két eszköz marad a gyártók kezében. Az egyik az ár, de árháborúba senki nem keveredik szívesen. A másik a termékfejlesztés, hiszen attól a ponttól kezdve már

ténylegesen csak a minőség lesz a különbség a cigaretták között. Nyilván valamekkora szerepe lesz a márkanévnek is, de a dobozokról minden eltűnik, ami korábban a márkához kapcsolódott.

A dohánygyáraknak van termékfejlesztői csapatuk, akik évtizedes tapasztalatuknak köszönhetően pontosan tudják, hogy a különböző paraméterű dohányleveleket összekeverve milyen ízvilágot kapnak, a cigaretta hogy fog égni. Laboratóriumi méréseket végeznek, és a tesztelt dohányárukba maguk is beleszívnak, akárcsak egy borkóstoló, majd különböző szempontok alapján pontozzák azt. A szakmára, amelyről egyébként meglehetősen keveset hallani, most lesz csak igazán nagy szükségük majd a gyártóknak.

A dohányboltosoknak lesz a legkellemetlenebb

A kormányrendelet értelmében a cigaretta, a finomra vágott töltős és sodródohányok valamint a pipadohány kerül egységes csomagolásba, a szivarkák, a szivarok és a dohányhevítéses termékek nem.

Az egységes csomagolás ötlete Ausztráliából ered, ahol egy évtizeddel ezelőtt kutatást készítettek: reprezentatív mintán keresték a legkevésbé vonzó színt. Ez a zöldes keki lett, ezt vezették át a csomagolásokra, ennek a pontos Pantone-számát veszi át Magyarország is. Emiatt egy ideig vélhetően minden dohányosnak furcsa lesz, ha vesz egy blue vagy gold néven eladott terméket, aminek zöld lesz doboza.

A szabály ugyanakkor nemcsak a zacskóra, a dobozra vonatkozik majd, hanem a cigarettaszálakat is érinti. A filter és a rúd találkozásánál, az úgynevezett mandzsettán jelenleg fel lehet tüntetni a márkajelzést, a jövőben ezt viszont csak egyformán, megadott betűtípussal és betűnagysággal, feketén lehet megtenni.

A cigarettásdobozoknak most is számos kötelező elemük van, aminek nincs köze a márkához. Az egészségvédelmi feliratok mellett ott van az egyszer használatos műanyag logó is, de a kormányrendelet értelmében csak jóval kevésbé feltűnő méretben és ugyanolyan betűkkel lehet feltüntetni rajta a márkanevet.

Akiknek ez az első hetekben nagyon komoly fejfájást fog okozni, azok a dohányboltosok, hiszen amikor hátrafordulnak az eladók, öt négyzetméteren ugyanazt fogják látni és nehezebben találják majd meg, mit kért a vevő. A gyártóknak érdeke, hogy segítsenek ebben a kereskedőknek, ezt különböző színű árjelzőkkel meg is teszik majd.

Erre azért is lesz nagy szükség, mert Franciaországban, ahol már egységes csomagolásban árulják a dohánytermékeket, készült egy kutatás, ami arra jutott, hogy ha egy kereskedő 25 másodpercen nem találja meg a kért árut, akkor azt mondja, hogy nincsen. Ez pedig a gyártók mellett a fogyasztóknak sem jó.

Az egységes csomagolás a különböző márkák közötti fogyasztói vándorlást biztosan le fogja csökkenteni, pusztán azért is, mert nehezebb lesz észrevenni a többi terméket az ugyanolyan kínálat között. A dohányosokra egyébként is jellemző, hogy már amikor belép a dohányboltba, tudja, mit és mennyit akar venni. A fogyasztókra eddig sem volt jellemző, hogy nagyon keresgéltek volna a polcon, de jövőre a mostaninál is jóval kevesebb impulzus érheti őket. Ez pedig a mostani piacrészesedési viszonyokat betonozhatja be.

Nincs arra utaló jel, hogy más termékek is egységes csomagolásba kerülnének

Amikor megszületett ez a kormányrendelet, a törvényalkotó a cigarettára és a finomra vágott dohányra koncentrált, a dohányhevítéses termékek akkor még nem is voltak piacon. Úgy tudjuk, egyelőre nincs is napirenden, hogy ezeket a termékeket is bevonják az egységes csomagolás alá. Mivel a dohányhevítéses technológia kevésbé káros a szervezetre, hiszen nincsen égés, nem keletkezik füst, a kormány szempontjából is annak lenne haszna, ha a fogyasztók áttérnének az ilyen típusú termékekre a hagyományos cigarettáról.

Magyarországon becslések szerint jelenleg 2,4 millió ember szív cigarettát, a hevítéses dohánytermékek fogyasztóinak száma pedig 200 és 250 ezer közé tehető. Ez viszont a piaci adatok szerint hónapról hónapra nő, főként a fiatal, értelmiségi budapestiek között.

24.hu/fn/gazdasag/2021/03/29/dohany-egyseges-csomagolas-atallas-gyartok-dohanyboltosok/

Komment írása

Article Categories:
24.hu · Gazdaság
banner

Vélemény, hozzászólás?