ápr 11, 2021
6 Views
0 0

Iskolapad helyett a konyhapult – a digitális oktatás elszenvedői

Written by

A járvány miatt kényszerűen bevezetett online oktatás számos kihívás elé állítja a nagycsaládokat. Az érettségit körülvevő bizonytalanság pedig nehezített terep a nagybetűs életbe kilépő végzős középiskolások számára. A Hetek cikke.

Az online oktatás egyik elszenvedői a nagycsaládosok. Míg egy vagy két gyermek esetében könnyebb megoldani a logisztikát, órai munkák, házi feladatok ellenőrzését, és jó esetben elegendő eszköz is rendelkezésre áll, addig három, négy vagy akár több gyermek esetében nagy esély van arra, hogy nincs annyi számítógép, amit egyszerre tud a home office-ban dolgozó szülő és az összes gyermek használni. Így van ez Fonyó Barbara családjában is. Az ötgyermekes édesanyát, a Mom With Five (Anya öt gyermekkel) blog íróját kérdeztük a távoktatás során felmerült kihívásokról. Barbara legkisebb gyermeke első osztályba jár, míg legidősebb fia az előrehozott angol érettségire készül, most tizenegyedikes.

Barbara a Heteknek elmondta, hogy ugyan nagyon változó az órák mennyisége, a tavalyi évvel ellentétben most minden gyermekének van online oktatása, tartanak kontakt órákat a tanárok, míg egy évvel ezelőtt ez csak a gimnáziumra volt jellemző. Míg tavaly a kisebbeknek csak kiadták az órai munkát és házi feladatot, idén már az elsős gyereknek is tartanak órát. Tavaly óta nagy változás, hogy egységesebb felületen történik az oktatás: könnyebbé teszi a helyzetet, hogy nem kell sokféle platformon keresgélni a tárgyakat, hanem egységesen a Google Classroom rendszert használják. „Azért így is van tanár, aki a Krétában vagy e-mailben küldi el a házi feladatot, és e-mailben kell visszaküldeni” – mesélte Barbara. Ami náluk igazán kihívást jelent, hogy egész egyszerűen nincs elég eszközük a távoktatáshoz.

„A férjem és én is otthonról dolgozunk, öt gyereknek van digitális oktatása. Ugyan a három általános iskolás kapott az iskolájuktól táblagépet, azon nem mindig működik a szükséges program, időről időre kidob bennünket, nem enged visszacsatlakozni, ez okoz némi fennakadást” – mondta.

Ráadásul nem minden tanár kezeli rugalmasan az órai hiányzásokat, így volt, hogy igazolatlan órát adtak a gyereknek, mert nem tudott becsatlakozni. Sőt, volt olyan pedagógus, aki azzal fenyegette a szülőket, hogy feljelenti a gyámhivatalnál azt a családot, ahol a gyerek igazolatlan online óra hiányzásai egy bizonyos számot meghaladnak. „Vannak tanáraink, akik nagyon együttműködők, és ha jelzem, hogy egy feladatot nem tudunk megcsinálni vagy egy órán nem tudunk részt venni, mert nincs annyi gépünk, akkor megértők, feltöltik a házi feladatot és az órai munkát, amit utólag meg tudunk csinálni” – mesélte a pozitív példákat is.

Az is nehezíti a helyzetüket, hogy férje és ő is dolgozik, de mivel ő részmunkaidőben, így munkáját éjszaka végzi, nappal a gyerekeket kell felügyelni. A negyedikes gyermeke figyelemzavaros, így a konyhában tanul, folyamatos felügyelet mellett. Az elsős gyermeke is külön figyelmet igényel a reggel kilenc és fél tizenegy közötti online órák alatt, hiszen habár jól kezeli már a gépet, könnyen terelhető a figyelme. „Elő kell venni a tankönyvet! Hol a piros ceruza? Leesett a radírom!” – folyamatosan követni kell vele az órát. Most tanul olvasni, nem ismeri az összes betűt, tehát nem tudja elolvasni és értelmezni, hogy mit kell csinálni a feladatban. „Az elsős tanítónőnkkel nagy szerencsénk van, sok a vicces feladat, minecraftozni is szoktak, de a második óra utolsó 15 percében már egyáltalán nem érdekli őket, hogy mit mond a tanár vagy mi a feladat” – mesélte az elsősök órájáról Barbara.

A többiek egyedül tanulnak a szobájukban, de néha rájuk kell nézni, hogy ott ülnek-e az órán és azt csinálják-e, amit a tanár mond. A gimnazista gyerekek a legönállóbbak, nekik van a legtöbb rutinjuk az on­line tanulás területén, Barbara itt egy más jellegű problémát lát. „A legidősebb fiam alapvetően is magának való fiatalember, de nagyon aggódom érte: tavaly március óta alig megy ki a lakásból. Az osztálytársain is azt látom, hogy elszigetelődtek: nem járnak össze, nem történik velük semmi” – mondja.

Az ő tapasztalata egyértelműen az, hogy megnövekedett a tanulási teher az online oktatás alatt. Nincs meg az a fajta kapcsolat, ami az offline térben megvalósulhat: a tanár nem látja, ha valaki lemaradt, hogy megértették-e az anyagot, élőben a gyerekek bátrabban teszik fel a kezüket és kérdeznek. „Online ez nem működik, csak haladnak előre. A tanárokban van egy sürgető érzés, hogy ezt most át kell venni, és irgalmatlan feladathalmazok jönnek létre” – Barbara hozzátette, hogy olyan tanár is van, aki a feladott házi feladatot még aznap délután négyre várja vissza. Addig persze nem szoktak végezni vele, hiszen van, hogy több gyerek is segítséget igényel, vagy esetleg a számítógép kell hozzá, ami épp foglalt.

Egy másik, háromgyermekes édesanya is beszámolt a Heteknek arról, hogy milyen küzdelmeik vannak az online oktatással. Elmondta, hogy a gyerekek iskolájában, alsó tagozatban szinte egyáltalán nincs online óra. „Tavaly az írás-olvasás tanárunk teljesen eltűnt” – panaszolja. Elmondása szerint hiába kérte, hogy több órát tartsanak meg a gyerekeknek, ez nem történt meg, ősszel iskolakezdéskor pedig szóvá tették, hogy a gyerekek nagyon lemaradtak. Videóanyagokat kaptak a diákok, ami azonban nem ad lehetőséget az interakcióra, arra, hogy kérdezzenek a gyerekek, ha valamit nem értenek. Viszont a videók miatt az óratartásra már nem maradt energiájuk a tanároknak, s mivel a nagycsaládosoknak nehéz megoldani, hogy több gyerek egyszerre részt vegyen az online órákon, így rájuk való tekintettel ezek többnyire elmaradnak. „Sokszor jobb lenne pedig az on­line, csak ne kelljen már megint magukban, otthon görnyedni kiadott feladatok felett!” – fogalmazta meg véleményét.

A teljes cikk a Hetek pénteken megjelenő lapszámában olvasható.

atv.hu

Ajánlom www.atv.hu/belfold/20210409-iskolapad-helyett-a-konyhapult-a-digitalis-oktatas-elszenvedoi

Komment írása

Article Tags:
Article Categories:
atv
banner

Vélemény, hozzászólás?