máj 30, 2021
12 Views
0 0

Béres Ilona színművész őszinte vallomása: “Vittem a zászlót, de nem állt mögöttem senki”

Written by

Béres Ilona színművész őszinte vallomása: “Vittem a zászlót, de nem állt mögöttem senki”

A közönség szeretete, amit nagyon gyakran érzek, az sok díjnál tartósabb – mondta Béres Ilona, a Nemzet Művésze, Kossuth-és Jászai Mari-díjas színésznő Rónai Egonnak a Húzósban.

A legtöbben az Aranyember Tímeájaként emlegetik, visszaemlékezve megjegyezte: akkora hatása volt a szerepnek, hogy  sokan ezt követően elkezdték Tímeának nevezni a kislányaikat, többek között a nővére is.

A színész pálya a pillanat művészete szerinte, ennek kapcsán elmondta, hogy sajnálja azokat a kolléganőit, akik belebetegednek  az öregedésbe. “Az öregség se nem betegség, se nem szégyen” – jelentette ki Béres Ilona.  Bajor Gizi példáját hozta, akinek javasolták a ráncai kisimítását, amire az anekdotta szerint csak annyit felelt a színésznő, hogy “annyi munkája van benne”.

Elmesélte azt is, hogy 45 éves kora után kérte, ne osszanak rá fiatal női szerepeket. “Imádok komikus lenni, de szánalmas nem szeretnék” – magyarázta a színésznő.

“Sok ideje férjes asszony vagyok, a férjemnek az irántam irányuló szeretete nem változott irántam, pedig lassan kopogok a nyolcvannál. Mi ebben a probléma?” – tette fel a kérdést annak kapcsán, hogy miért nem akart csábító női szerepekbe bújni egy idő után.

“Többet tudok a férfi partnereim férfiasságáról, mint a feleségük, partnerük” – mondta, majd hozzátette, hogy a próbák során jobban megnyílnak az emberek.  Arra a kérdésre, hogy a partnerek gyakran szeretnek-e egymásba a színpadon elmondta, hogy igen, de ez csak addig szól, amíg le nem jönnek onnan.

Az Elefántemberben játszott, és ott volt egy vetkőzös jelenet. Hazament, elmondta a férjének, hogy le kell vetkőznie, aki annyit mondott: “ felnőtt művész vagy, döntsd el, hogy mit akarsz, de ne kívánd, hogy megnézzem”.

Egyszer volt problémája a férfi-nő kapcsolatból, amikor a Hátsó ajtót játszotta a Vígszínházban. 20 éves volt, az egyik kollégáját nagyon megfogta, még a felesége is bement hozzá, hogy menjen át hozzájuk egy jó estét szerezni a férfinak. Annyira dühös volt rá a partnere, hogy amikor az egyik jelenetben egy cserépben egy kis növényt adott át, és ezt földhöz kellett volna vágnia a kollégának, ezt nem tette. Ehelyett levonult a színpadról, és le kellett engedni a függönyt, ebből fegyelmi lett később. Az igazgató megkérdezte, hogy miért nem panaszkodott, erre azt mondta, hogy azért, mert a színpadon volt, ami szent. Volt egy jelenet, ahol pofozta, de mivel a színpadon volt, eltűrte. “Próbálna meg valaki színpadon kívül szemtelenkedni. Talán túlélné” -jegyezte meg Béres Ilona.

Gáti József volt a beszédtanára, akitől rettegtek. “Istenien tanított, ezt elismerem, de engem nem nagyon szeretett” – emlékezett vissza. Nagyon jól sikerült a diplomamunkájuk, az Ahogy tetszik az Ódry Színpadon. Átvitték a Madáchba megcsinálni profikkal, de nem volt olyan siker, a rutin valahogy nem hatotta meg a nézőket. Gáti ott három mondatos mellékszerepet játszott, ő pedig huszonévesen főszerepet. “Ez egy nagyon fájdalmas pillanat volt, mert ő is szégyellte magát, én is szégyelltem magam”.

A műsorban azt is elmondta, hogy miben volt “pocsék rossz”. Akkor jó valaki, ha jól érzi magát, és jön vele a közönség. Jó rendezővel egy mámor tud lenni a próbaidőszak.

A Nemzetiből azután jött el, amikor egy darabban, a Szerelmem Elektrában úgy érezte,  hogy bűn rossz, skizofrén állapotba került, rájött, hogy “ez a tehetségtelen, elviselhetetlen hang” az övé. Ekkor mondott fel, mert tudta, nem maradhat tovább. Életében először kérte, hogy hadd mehessen, előtte mindig hívták. Felhívta Várkonyi Zoltánt, a Vígszínház igazgatóját, majd elmondta neki, hogy emberileg, szakmailag nagyon rossz állapotban van, és ha még kell, odamenne hozzá. Rögtön mehetett,  Várkonyi nem rakta talomba.

Rengeteg csodálatos színész ment tönkre azért, mert boldogtalan volt, nem kapta meg a megfelelő szerepeket – mondta a színművész.

Béres Ilona beperelte a Filmgyárat, mert az Egy szerelem, három éjszaka film forgatásán egy csónakban kellett három-négy napig állnia a Dunán, amitől tönkre ment a térde, biztosítása pedig nem volt. Ennek kapcsán elmondta, hogy nem azért perelt, mert neki személy szerint nem volt biztosítása, a magyar színészeknek nem volt “Vittem a zászlót, de nem állt mögöttem senki”- jegyezte meg.

A filmes karrier kapcsán megjegyezte, hogy fiatal korában bántotta a dolog, most már kevésbé.

A Moszkva térben  -Török Ferenc filmjében- kapott nagyon sok idő múlva egy szerepet, ezt követően kapott is egy díjat, de nem indult újra a filmes karrierje. Visszaemlékezve elmesélte, hogy azért kapta meg a szerepet, mert a “díva nem ért rá”.

“Én nagyon jól élek, anélkül is, hogy filmeznék” – mondta.  Az elmúlt időszakban nagyon sok műtétje volt, volt övsömörje, agyvérzése, váll és térd protézise.

“Nem teljes még az akaratom, hogy visszatérjek a színpadra” – mondta annak kapcsán, hogy mikor játszik újra.

atv.hu

Ajánlom www.atv.hu/belfold/20210530-beres-ilona-szinmuvesz-oszinte-vallomasa-vittem-a-zaszlot-de-nem-allt-mogottem-senki

Komment írása

Article Tags:
Article Categories:
atv
banner

Vélemény, hozzászólás?