ápr 26, 2021
1 Views
0 0

„Azon már rég túl vagyunk, hogy meg kéne kondítani a vészharangot” – Egyre nagyobb gondot jelent a természettudományokat oktatók hiánya

Written by

Évente több mint kétszer annyi természettudományos tárgyat, tehát kémiát, fizikát, biológiát vagy földrajzot oktató szaktanár éri el a nyugdíjkorhatárt, mint ahány hallgató kezdi meg a tanulmányait ezen tanári szakok valamelyikén Magyarország tanárképző egyetemein. Ráadásul az utóbbiaknak is csak kisebb részéből lesz végül tanár.

(A legfrissebb hírek itt)

Az általános iskolák legalább harmadában van a kelleténél kevesebb, természettudományos tárgyakat oktató szaktanárokból. Csak kémiatanárból országosan 2657 hiányzik. A budapesti gimnáziumok 38 százalékában, a szabolcsiak 68 százalékában dolgozik a szükségesnél kevesebb kémiaszakos. Nógrádban a kémiatanárhiány 70 százalékos. Miközben évente 120-140, kémiát oktató válik nyugdíjaskorúvá, 2020-ban összesen 42 hallgató kezdte meg kémiatanári tanulmányait Magyarország tanárképző egyetemein.

Ha a tendencia így folytatódik, tíz-tizenöt év múlva nem lesz, aki kémiát tanítson a gyerekeinknek” – véli a Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (SZ2A) elnöke. Holtzer Péter szerint a helyzet legalább ennyire elkeserítő a fizikát, biológiát és földrajzot oktatók esetében is. Amíg évente 6-700 természettudományos tárgyra specializálódott szaktanár éri el a nyugdíjkorhatárt, 2020-ban alig 300 fiatal indult el természettudományos tanári szakon.

A tapasztalatok szerint sokan nem végzik el a képzést, illetve tanári diplomával a kezükben végül más pályára lépnek. Miközben az aktív tanárok átlagéletkora meghaladja az 50 évet, a pályakezdők aránya alig egy százalék.

Holtzer Péter szerint az egyre szélesebbre nyíló olló nem önmagában a természettudományos szakok tanárutánpótlására jelent veszélyt: néhány éves távlatban azzal fenyeget, hogy megszűnik a biológia,a fizika, a földrajz és a kémia iránt érdeklődő diákok aktív szaktanári támogatása.

Ennek egyenes következménye, hogy általában kevesebben indulnak el a természettudományok felé, azaz kevesebb lesz az orvos, a mérnök, vagy a vegyész – ez pedig könnyen vezethet komoly szakemberhiányhoz a gazdaság számos tudásigényes ágazatában” – figyelmeztet az SZ2A elnöke.

Az alapítvány éppen ezért minden érintett együttműködésére épít, a legkisebbek diákoktól kezdve a nagyobbakon és szüleiken át a pedagógusokig és pedagógushallgatókig, a természettudományos végzettségű szakembereket foglalkoztató szervezetektől és egyszerű szimpatizánsokig.

Azon már rég túl vagyunk, hogy meg kéne kondítani a vészharangot: szisztematikus és társadalmi szinten összehangolt cselekvés nélkül nincs reális esély rá, hogy leállítsuk vagy akárcsak lelassítsuk a fenyegető folyamatokat” – fogalmaz Holtzer Péter.

(Ez is érdekelheti: Világító robotkarral változtatta meg a végtagtorzulással született diákja életét egy tanár)

EXTRA AJÁNLÓ
Lépésről lépésre: íme, egy egyedi ajándék anyák napjára! (x)
Egy vitamin a szép hajért, bőrért és körmökért: így hat ránk a biotin (x)

www.blikk.hu/aktualis/belfold/termeszettudomany-tanarok-iskola-hiany/stlc1k6

Komment írása

Article Tags:
Article Categories:
blikk
banner

Vélemény, hozzászólás?