máj 4, 2021
13 Views
0 0

72 éve érte katasztrófa a korszak legnagyobb futballcsapatát – a tragédia mindent megváltoztatott

Written by

A Grande Torino. Így nevezték az olasz futball klubot, amely a negyvenes években nem csak hazájában volt szinte verhetetlen, hanem a olasz válogatott gerincét is adva, az 1950-es futball-világbajnokság egyik legnagyobb esélyese is. Sorozatban ötször nyerték meg a Serie A-t, amire korábban csak a Juventus volt képes a harmincas években. Egyszer az Olasz Kupát is elhódították.

(A legfrissebb hírek itt)

1939 nyarán, a 42 éves Ferruccio Novo iparos lett a klub elnöke, a mítosz felépítője. Angol mintára szervezte a csapatot. A csapat edzője Egri-Erbstein Ernő lett, aki zsidó származása miatt sokáig csak inkognitóban tudott dolgozni a csapat mellett. A csapat az Arsenal akkori menedzsere, Herbert Champan által kidolgozott, WM-rendszerre (3-2-2-3-as formáció) az úgynevezett „metodo”, azaz védekezőbb stílusról.

Bár a második világháború sok mindent tönkretett, Olaszországban azért zajlott a bajnokság (egyedül 1944-ben és 1945-ben nem avattak bajnokot), és Novo munkája 1942-re érett be. A szezon végén az első bajnokságát nyerte a Granata. 1943. és 1949 között 93 meccsen maradt veretlen a Grande Torino, ebből 83 győztes volt és csak tíz döntetlen. 1948-ban (még a kétpontos rendszerben) 16 pontot vert az őt üldöző Milan, Juventus és Triestina hármasra.

Korszakos zsenik voltak, akikből csak nagyon ritkán tud összeállni tizenegy ilyen futballista. A vezér, a csapatkapitány Valentino Mazzola volt, akit Francisco Ferreira, a Benfica akkor sztárja beszélt arra rá, hogy utazzon el a csapat Lisszabonba, Ferreira búcsúmeccsére. Az olaszok ugyanúgy készültek, mint minden más találkozójukra, a legerősebb kerettel, tiezenegy lasz válogatott futballistával érkeztek meg a portugál fővárosba.

A hazaút is kellemes volt, egészen addig, míg Torino környékére nem értek. Az évszaknak megfelelő köd, de szakadó eső is várta a leszállni készülő Fiat G.212-es típusú repülőgépet, amelyet abban az időben az olasz hadsereg is használt. A köd-, és az esőfüggöny eltakarta a 672 méteres dombra épült Superga bazilika látványát. A pilóta egy hirtelen turbulencia miatt elvesztette uralmát a gép felett, amely a domboldal felé sodródott.

A körülbelül 270 km/órás sebességgel haladó repülő szárnya érintette a földet, amely ettől irányíthatatlanul pörögni kezdett, és drámai útja végén az épületnek csapódott. A fedélzeten a Torino teljes kerete – közte Egri-Erbstein Ernővel, és a futballista Schubert Gyulával, aki magyar-csehszlovák állampolgár volt – a személyzet, és kísérők azonnal szörnyethaltak.

Hiába próbáltak nagyon sokan azonnal segíteni, nem találtak túlélőket. A Grande Torinót félmillió ember kísérte utolsó útjára. A Superga székesegyház a mai napig, klubállástól függetlenül a futballszeretők millióinak a zarándok helye.

A repülőgép-szerencsétlenség áldozatainak a névsora

A futballcsapat: Valerio Bacigalupo, Aldo Ballarin, Dino Ballarin, Émile Bongiorni, Eusebio Castigliano, Rubens Fadini, Guglielmo Gabetto, Roger Revelli Grava, Giuseppe Grezar, Ezio Loik, Virgilio Romualdo Maroso, Danilo Martelli, Valentino Mazzola (csapatkapitány), Romeo Menti, Piero Operto, Franco Ossola, Mario Rigamonti, Schubert Gyula

Klub- és csapatvezetők: Arnaldo Agnisetta (vezérigazgató), Ippolito Civalleri (intéző), Ottavio Cortina (gyúró), Egri-Erbstein Ernő (szakmai igazgató), Leslie Lievesley (edző), Andrea Bonaiuti (túraszervező)

Újságírók: Renato Casalbore (Tuttosport), Luigi Cavallero (La Nuova Stampa), Renato Tosatti (Gazzetta del Popolo)

Személyzet: Cesare Bianciardi (másodpilóta), Celeste D’Inca (szerelő), Pierluigi Meroni (kapitány), Antonio Pangrazzi (rádiós)

www.blikk.hu/sport/kulfoldi-foci/labdarugas-repulogep-szerencsetlenseg-grande-torino/bnbyvnx

Komment írása

Article Tags:
Article Categories:
blikk · Sport
banner

Vélemény, hozzászólás?